Mediaviikko kirjoitti viime vuonna Mediatoimisto MediaComin tekemästä Blogi-tutkimuksesta, jonka mukaan suomalaisista 56 % on ollut blogien kanssa jollain tasolla tekemisissä ja vain 6 % ei ole kuullutkaan blogeista. Yli puolet vastaajista oli muuttanut käsitystään tuotteesta blogien tai keskustelupalstoilla käytyjen keskusteluiden perusteella ja 38% kertoi lukemansa vaikuttaneen ostopäätöksiinsä.
Blogin avulla yritys voi parantaa viestintämahdollisuuksiaan niin yrityksen sisäisesti kuin suhteessa asiakaskuntaansa ja julkisuuteenkin. Kommentointimahdollisuuden ansiosta viestintä toimii vastavuoroisesti. Blogit toimivat osana yrityksen mainontaa ja markkinointia. Ne antavat yritykselle tietynlaista uskottavuutta oman alansa vaikuttajien keskuudessa.
Sami Rainisto listasi Talouselämässä bloginpitäjälle tärkeitä muistisääntöjä näin:
- Päivitä usein: blogeissa määrä voi korvata laatua.
- Kommentoi muiden blogien kirjoituksia. Blogin pitäjänä olet osa blogiyhteisöä - pelaa siis sen säännöillä.
- Anna oman äänesi kuulua. Älä piiloudu jargonin taakse.
-Linkitä muihin blogeihin, niin muut blogikirjoittajat huomaavat sinut.
- Älä julkaise blogissa mitään sellaista, mitä et muuallakaan kertoisi ihmisille. Maalaisjärki, hoi!
- Älä kirjoita yritysblogia, jos a) vihaat työtäsi ja pomojasi, b) et kestä kritiikkiä, c) olet tylsä.
Rainisto mainitsee suomalaisista yrityksistä blogimaailman edelläkävijöinä muissakin aihetta koskevissa kirjoituksissa toistuvat Nokian ja F-securen. Yrityksen sisäistä blogia pitävän Finnairin hän kertoo olevan Suomen mittakaavassa harvinaisen valveutunut blogikirjoittelun tarjoamien uusien viestintämahdollisuuksien suhteen.
Kansainvälisiä erityisen merkittävällä tavalla blogeja hyödyntäviä yrityksiä ovat mm. Microsoft, General Motors ja Sun Microsystems, joiden yritysjohtoon kuuluvat edustajat ovat herättäneet huomiota paikoin hyvinkin kriittisillä kirjoituksillaan.
Olavi Koistinen varottaa Helsingin Sanomien artikkelissaan niinsanottujen flogien (fake blog), eli yritysten pitämien valeblogien vaikuttavan paljastuttuaan erittäin negatiivisesti yrityksen antamaan kuvaan. Asiakkaana esiintyminen ja tuotteiden suitsuttaminen on nopeasti yleistynyt ikävä trendi. Metodi on kuitenkin usein varsin läpinäkyvä. Yritysten avoimesti pitämät clogit (corporate blog) sen sijaan saattavat nostaa niiden imagoa huomattavasti.
Blogin toteutus kannattaa ottaa tosissaan. Avuksi voi ottaa mainostoimiston tarjoamat visuaaliset ja tekniset palvelut. Ennen blogin aloittamista sen roolia osana yrityksen viestintää tulee miettiä tarkkaan. Pitäisi myös osata varoa vieraannuttamasta lukijakuntaansa liialla jäykkyydellä ja ryppyotsaisella tehokkuusajattelulla.
Tarkoitus on tarjota tietoa ja keskustelun avauksia kriittisesti ajattelevalle ja varsin laajasti verkostoituneelle yleisölle. Yrityksen kannattaa myös pysytellä selvillä siitä, mitä siitä kirjoitetaan muissa blogeissa. Harvoin tarjoutuu yhtä hyvä tilaisuus oman asiakaskunnan kokemusten ja mielipiteiden huomioimiseen.
Lähteet ja luettavaa:
Blogi puhuu ihmisen äänellä [Talouselämä: Sami Rainisto 7.6.2006]
Blogit ohjaavat kuluttajien ostokäyttäytymistä [Mediaviikko 27.03.2007]
Yritykset kehuvat omia tuotteitaan valeblogeissa [Helsingin Sanomat: Olavi Koistinen18.12.2006]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti